تمرین هایی برای سلامت چشم !

تمرین‌های مناسب برای چشم‌ها

چشم‌ها در صورت کار مداوم و یکنواخت خسته می‌شوند. امروزه بسیاری از ما، ساعت‌های متمادی بسیاری را پشت کامپیوتر و لپ‌تاپ‌مان در محل کار یا منزل‌مان طی می‌کنیم. حتی اگر مانیتورتان بهترین کیفیت را داشته و از تکنولوژی LED باشد و چشمان‌تان در فاصله‌ی مناسب و استاندارد از مانیتور قرار گرفته باشد، باز نمی‌توان جلوی تمام آسیب‌های وارده بر چشم را گرفت. در استفاده‌ی طولانی‌مدت از چشم‌ها و بخصوص خیره‌شدن یکنواخت به تصویر تقریبا ثابت مانیتور، آسیب‌هایی به چشم وارد می‌شود که با برخی تمرین‌ها و تکنیک‌ها می‌توان این آسیب‌ها را به شدت کاست.

 

یکی از عوارض رایج کار با کامپیوتر، خستگی و خشکی شدید چشم است. وقتی با دقت و تمرکز بالا روی کار به مانیتور خیره می‌شوید، نسبت به حالت عادی عضلات چشم شما کمتر حرکت می‌کند و کمتر پلک می‌زنید. به همین علت پس از چند ساعت کار مداوم چشمان شما خسته و سطح چشم‌تان کمی خشک می‌شود، که این وضعیت کار کردن را برای شما دشوار می‌کند. استفاده از تمرین‌های چشمی که در ادامه می‌آید، می‌تواند مقداری از خستگی و عوارض دیگر کارکردن مداوم با کامپیوتر، همچون خشکی چشم را بکاهد. نرم‌افزارهایی هم وجود دارند که با زمان‌بندی مشخصی، هر چند وقت یک‌بار به شما این تمرین‌های چشمی را یادآوری می‌کند.

 

با دست‌های‌تان دیدتان را تاریک نمایید!

همان‌طور که سر جای خود نشسته‌اید، کف‌دست‌هایتان را به چشم‌های خود نزدیک کرده تا دیدتان به علت سایه‌ی ناشی از دست‌هایتان تاریک‌شود. دقت کنید که دست‌هایتان به چشمان‌تان فشاری وارد‌نکند. وقتی که هیچ‌چیزی از فضای اطراف را نمی‌بینید و تنها شاهد سایه‌ی سیاه ناشی از کف دست‌تان هستید، به مدت ۳۰ ثانیه خیره بمانید. می‌توانید بجای این کار، چشم‌هایتان را برای ۵ ثانیه آرام ببندید و ۵ ثانیه باز کنید. این حرکت را حداقل سه بار تکرار کنید تا خستگی چشمتان کم شود.

 

به بالا و پایین نگاه کنید!

همان‌طور که سر جای خود نشسته‌اید، در حالی که گردن و سرتان ثابت است، برای ۵ ثانیه به سقف بالاسرتان خیره شوید و سپس برای ۵ ثانیه به کف اتاق خیره شوید. حداقل سه بار این حرکت را انجام دهید. این حرکت را می‌توانید به حالت مشابهی برای چپ و راست هم تکرار کنید و هر بار سعی کنید بی حرکت سر و گردن به دورترین نقطه‌ی ممکن در سمت چپ و راست خیره شوید.

چشم‌هایتان را بچرخانید‍!

همان‌طور که سر جای خود نشسته‌اید، در حالی که گردن و سرتان ثابت است، ۵ دور چشمان‌تان را بچرخانید و سپس به روبرو نگاه کنید. پس از ۵ ثانیه توقف دوباره ۵ دور چشمان‌تان را این بار در جهت برعکس بچرخانید.

نوک بینی‌تان را ببینید!

همان‌طور که سر جای خود نشسته‌اید، برای ۵ ثانیه به نوک بینی خود خیره شوید و سپس بدون حرکت سر و گردن‌تان، برای ۵ ثانیه به سقف خیره شوید. این حرکت را حداقل ۳ بار تکرار کنید.

 

به افق خیره شوید!

این‌بار از سر جای خود بلند شده و از پنجره اتاق‌تان به دورترین نقطه‌ی قابل دید برای ۱۰ ثانیه خیره شوید. اگر اتاق‌تان پنجره نداشت، از سر جای خود بلند نشده و از همان‌جا به دورترین نقطه‌ی اتاق ۱۰ ثانیه خیره شوید.

دور را بخوانید!

یک کلمه با فونت درشت روی کاغذی پرینت کرده و به دیوار روبروی‌تان بچسبانید به طوری که تقریبا ۵ متر با آن فاصله داشته‌باشید و بتوانید آن را بخوانید! ۱۰ ثانیه چشم چپ را بدون هیچ فشاری با دست پوشانده و با چشم راست آن را بخوانید و سپس این حرکت را برای چشم دیگرتان انجام دهید.

چشمان‌تان را مرطوب نگه دارید!

با پلک‌زدن و جلوگیری از بی‌حرکت‌ماندن چشم، اشک در چشم ترشح می‌شود و نمی‌گذارد که سطح چشم خشک شود. بنابراین سعی کنید مدت زمان زیادی خیره نشوید و هنگام کار به مقدار معمول پلک بزنید. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی هم در صورت مشورت با پزشک چشم، برای جلوگیری از خشکی چشم موثر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *