با مزایای اسیدهای چرب امگا سه برای تقویت چشم‌ها آشنا شوید

شاید برایتان عجیب باشد که چربی برای سلامتی شما مفید است. اما این واقعیت دارد. بدن بدون چربی قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود. همچنین کمبود برخی از روغن‌های اساسی همانند امگا سه نیز برای سلامت چشم و بینایی مضر است.

اسیدهای چرب در چربی‌ها حکم آجر در ساختمان سازی را دارند. یعنی بدون وجود این اسیدها ساختمان چربی‌ها تکمیل نمی‌شود و در نتیجه سلول‌های بدن نمی‌توانند درست و کامل وظایف خود را به انجام برسانند.

همچنین، اسیدهای چرب برای تولید انواع هورمون‌ها، تنظیم فشار خون، تپش قلب و پیشگیری از لخته شدن خون در بدن لازم و ضروری هستند.

برخی از اسیدهای چرب ضروری که اصطلاحا EFAs نامیده می‌شوند، برای رژیم غذایی سالم بدن مهم هستند. به همین خاطر باید در وعده‌های غذایی روزانه گنجانده شوند.

دو نوع از این اسیدهای چرب ضروری «امگا سه» و «امگا ۶» هستند. محققان در آزمایشات مختلف ثابت کرده‌اند مصرف اسیدهای چرب امگا سه برای تقویت بینایی در انسان ضروری است.

امگا سه حاوی DHA، EPA و ALA است.

نقش اسید چرب امگا سه در تقویت قدرت بینایی در جنین

بسیاری از مطالعات علمی ثابت کرده‌اند این اسید چرب برای توسعه و رشد چشم و بینایی در جنین نقش مهمی دارد. DHA  و دیگر اسیدهای چرب موجود در امگا سه در شیر مادر وجود دارد. همچنین برخی از مکمل‌های غذایی مخصوص نوزادان نیز جاوی امگا سه هستند.

محققان دانشگاه هاروارد بدنبال سلسله آزمایشاتی که در این رابطه صورت داده‌اند، اعلام داشته‌اند مصرف مکمل غذایی نوزادان که حاوی DHA بوده تا حد زیادی روی بینایی نوزادان بین ۲ تا ۴ ماهه تاثیر مثبت گذاشته است. وضوح دید این نوزادان در مقایسه با آنهایی که این مکمل را مصرف نکرده‌اند دو برابر بیشتر بوده است.

البته گفتنی است که مصرف DHA و دیگر اسیدهای چرب امگا سه به میزان مناسب در زنان باردار منجر به تقویت هر چه بیشتر بینایی در نوزادان خواهد شد.

ماهی سالمون یکی از منابع غنی اسیدهای چرب امگا سه است.

تاثیر اسیدهای چرب امگا سه در بینایی افراد بزرگسال

مطالعات علمی متعددی ثابت کرده‌اند که مصرف امگا سه در بزرگسالان تا حد زیادی از بروز بیماری‌های چشمی همانند دزنراسیون ماکولا یا سندرم خشکی چشم پیشگیری می‌کند. این اسیدهای چرب، رطوبت و چربی لازم برای چشم را تامین کرده و از میزان خطر فشار بالای چشم و آب‌سیاه جلوگیری می‌کنند.

بدنبال یک مطالعه علمی که در سال ۲۰۰۸ میلادی در یکی از نشریات معتبر اروپایی منتشر شد، اعلام شد کسانی که دست‌کم هفته‌ای یک عدد روغن ماهی (منبع غنی DHA و EPA) مصرف می‌کنند در مقایسه با بقیه افراد، نیم برابر کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای خیس قرار دارند.

همچنین در مطالعه پزشکی سال ۲۰۰۹ در موسسه ملی چشم و بینایی مشخص شد کسانی که در رژیم غذایی خود اسیدهای چرب امگا سه بیشتری دارند نیز تا ۳۰ درصد کمتر از بقیه مردم به دژنراسیون ماکولا مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دژنراسیون ماکولا چیست؟

اسیدهای چرب امگا سه همچنین برای کاهش خطر خشکی چشم نیز بسیار مفید اعلام شده است. در یکی از مطالعات علمی اخیر، بیش از ۳۲ هزار زن در خلال سنین ۴۵ تا ۸۴ سال مورد آزمایش قرار گرفتند. در واقع رژیم غذایی این زنان و اینکه آیا حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ یا امگا ۳ هست یا خیر مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه آزمایش نشان داد زنانی که دست‌کم دو بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند در مقایسه با بقیه به طور قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به خشکی چشم هستند.

بیشتر بخوانید: سندرم خشکی چشم چیست؟

کپسول امگا سه در همه داروخانه‌ها موجود است.

غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا سه

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ برای سلامت بدن و تعادل این دو در بدن بسیار حائز اهمیت هستند. بسیاری از محققان معتقدند که نرخ امگا ۶ به امگا سه در بدن باید ۴ به یک باشد.

متاسفانه رژیم غذایی بسیاری از ما حاوی غذاهای فراوری شده و گوشتی است . یعنی میزان امگا ۶ حدود ۱۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از میزان امگا سه است.

این عدم تعادل سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها در بدن می‌شود. از جمله می‌توان به مشکلات قلبی، سرطان، آسم، آرتریت و افسردگی اشاره کرد.

بهترین منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا سه شامل موارد زیر است:

  • ماهی‌های رودخانه‌های سرد: این ماهی‌ها مملو از DHA و EPA هستند از جمله می‌توان ساردین، سالمون، تن ماهی، شاه‌ماهی
  • دانه‌های کتان
  • روغن کتان
  • گردو
  • سبزیجات سبز و آبدار

لازم به اشاره است که منابع گیاهی امگا سه خیلی راحت در بدن پردازش نمی‌شوند و DHA و EPA موجود در آنها همچون ماهی سریع جذب نمی‌شود. بنابراین ماهی منبه مطمئن‌تری برای مصرف این اسیدهای چرب است.

برای کاهش میزان اسیدهای چرب امگا ۶ در بدن از مصرف غذاهای سرخ‌کرده و فراوری شده پرهیز کنید. بسیاری از روغن‌های شیرینی‌پزی همچون روغن تخمه آفتابگردان و روغن ذرت حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. همچنین حرارت دیدن این روغن‌ها سبب تبدیل شدن آنها به اسیدهای چرب ترنس می‌شود.

چربی ترنس همچنین سبب کاهش میزان جذب اسیدهای چرب امگا سه می‌شود. بعلاوه خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان، فشار خون بالا، دیابت، چاقی مفرط، آرتریت و سندرم‌های سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

به گزارش موسسه بهداشت جهانی میزان مصرف روزانه اسیدهای چرب DHA و EPA باید بین ۵۰۰ میلی‌گرم (۰.۵ گرم) تا ۱.۸ گرم (ماهی یا دیگر قرص‌های مکمل امگا سه) باشد.

برای تقویت قوه بینایی خود به مسایل زیر توجه ویژه داشته باشید:

  1. روغن زیتون (حاوی امگا سه) را جایگزین روغن سرخ‌کردنی (حاوی امگا ۶) کنید.
  2. مصرف ماهی، میوه و سبزیجات را افزایش دهید.
  3. از مصرف چربی‌های مضر خودداری کنید: اسنک‌ها و مارگارین
  4. از مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و مواد غذایی حاوی روغن ترنس پرهیز کنید.
  5. مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم شما باید انواع مواد غذایی را در طول هفته مصرف کنید. سعی کنید موادی که امگا سه بیشتری دارند را بیشتر از موادی که امگا ۶ دارند مصرف کنید.

با قرص‌های امگا سه خشکی چشم را از بین ببرید

در نتیجه چندین تحقیق علمی در کشورهای مختلف جهان ثابت شده کسانی که دایما با کامپیوتر کار می‌کنند و چشمانشان در اثر نگاه‌های مکرر به صفحه نمایش دچار سندرم خشکی شده، با مصرف کپسول‌های امگا سه می‌توانند این بیماری را برطرف کنند.

در یک تحقیق روی ۲۲۰ نفر، از آنها خواسته شد هر روز یک عدد کپسول امگا سه حاوی ۱۸۰ میلی‌گرم EPA و ۱۲۰ میلی‌گرم DHA مصرف کنند.

از گروه ۲۳۶ نفره دیگری خواسته شد هر روز دو عدد کپسولِ دارونما که حاوی روغن زیتون بود مصرف کنند.

هر دو گروه باید سه ماه داروهای خود را مصرف می‌کردند.

پس از این دوره سه ماهه، نشانه‌های خشکی چشم در گروهی که هر روز اسیدهای چرب امگا سه مصرف کرده بودند از بین رفته بود. آنها دیگر درگیر اشک‌ریزش‌های ناخواسته نبودند و مشکلشان برطرف شده بود.

همچنین رطوبت و چربی ملتحمه چشم نیز افزایش یافته بود.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد کسانی که سندرم خشکی چشم در نتیجه استفاده از کامپیوتر دارند می‌توانند با مصرف روزانه یک کپسول اسیدهای چرب امگا سه این عارضه را از بین ببرند.